Driving the Javelin: The Real Fire and Fury
Sam Bendall | LiveMotoFoto.com
Of course, a bustling beachfront parking lot in Malibu, California is not really the place for an impromptu burnout…but again, Defiant don’t care. As I took my foot off the brake for the first time and caressed the throttle with the sort of gentle touch normally reserved for petting kittens, the engine roared, and the back tires immediately spun. The Ringbrothers employee looked at me askance, as did a woman unloading two little dogs from a Honda CR-V a few spots away. A great start.
As you might expect, 1,036 horsepower is a handful at any speed, but any fear or apprehension is quickly replaced by an intoxicating, all-encompassing sense of mechanical grandeur. You, the conductor, have an eight-cylinder symphony at your control, and the sound coming out of that concert hall of an engine bay rivals anything from the world’s greatest musicians. It is very, very tempting to stomp on it at every conceivable moment, but this beast demands respect.
Still, all the effort (and money) Ringbrothers poured into making this a real car means the 46-year-old Javelin basically drives like a new Dodge Challenger. The engine doesn’t lope, the extended wheelbase evens out the ride, and the Detroit Speed rack and pinion steering is lively enough to impress without cutting too sharp for the old-school vibe. Inside, there’s nothing rattling itself apart when you pull up to a stop, and the evap kit on the giant engine wicks away enough heat to keep the cabin cool and comfortable.
After scaring Teslas off the Pacific Coast Highway for a while, I steered the Javelin up one of the area’s trademark canyon roads. We climbed at least a thousand feet in the first few miles, but the car never complained; in fact, it seemed angry we were sticking to the speed limit as it devoured the precious few straight lines with gusto. The new suspension features a Detroit Speed hydro formed front subframe from a Camaro (again, Mary Shelley would be proud), RideTech shocks, and an in-house four-link rear setup. The result is a planted, balanced, and smooth ride—but you’ll never forget the weight you’re carrying. Even though it is absolutely not built to carve canyons, this Javelin is a goddamn riot at any speed on any road.
We were heading down the mountain, wary of the fog rolling in (and the fact that some jerk named Jay Leno shredded the tires earlier in the week), when I turned to my Ringbrothers minder and, as mentioned at the start of the story, ever-so-eloquently expressed my desire to put my foot all the way to the floor. Once we idled back to the Pacific Coast Highway, we waited for an appropriately long break in traffic so science could commence. I pulled out and rolled it to 10 mph, locked my arms straight, said a quick prayer, and dropped my foot on a 1,000-horsepower bomb.
Sam Bendall | LiveMotoFoto.com
Suddenly, I was in another dimension, where normal existence had been replaced by a roaring engine and violent, earth-shattering acceleration. Tracking straight and true, the 55-mph speed limit came up in what seemed like less than a heartbeat—and a quick stab of those six-pot brakes kept me from making some potentially career- or life-ending decisions. I realized, suddenly, that I was spontaneously laughing. You’d be laughing, too.
Топ новинок с автосалона 2017 SEMA Show
Выставка тюнингованных и спортивных автомобилей SEMA 2017 проходит с 21 октября по 3 ноября в Las Vegas Convention Center. Как обычно богатый на сюрпризы короткий миг показа самых нестандартных тюнинг-решений и самых мощных спортивных автомобилей, привлечет туда за несколько дней открытых дверей множество поклонников автоискусства.
На этом салоне автотюнинга можно будет увидеть подготовленные не только на стендах автомобили, но и еще глубже окунуться во всеобъемлющий мир тюнинга и самих автомобилей, и это благодаря проводимым каждый год в рамках SEMA мероприятиям и семинарам.
К сожалению в последние несколько лет наблюдается определенная тенденция спада интереса самих автопроизводителей к подобным мероприятиям. По всей видимости SEMA этого года тоже не будет таким исключением.
Громких автоновинок, как ожидалось, здесь не так уж и много, явно меньше, чем было годом раньше. Конечно это не остановило нас от того, чтобы дать возможность нашим постоянным читателям увидеть и почувствовать всю многогранность данного события в рамках данного виртуального тура. Посмотрим на самые горячие экспонаты вместе с вами.
How To Turn an AMC Javelin Into an Atomic Bomb
Sam Bendall | LiveMotoFoto.com
First, a little background. Ringbrothers is a custom car outfit based in the small town of Spring Green, Wisconsin that’s made a big name for itself building insane projects for corporations and deep-pocketed individuals alike. Founded by real-life brothers Mike and Jim Ring, the company is no stranger to melding old cars with new technology. But a 1972 AMC Javelin AMX was a completely new canvas for the brothers, who bought it off the original owner in their hometown to transform it into a rolling trophy for Prestone’s 90th anniversary last year.
Over the course of a tight 12-month build, the brothers tore the stock Javelin apart and stitched it back up to create the Frankenstein seen here. Almost nothing has been left untouched—and if you’re a little miffed at the thought of chopping up an all-original, 1-of-3,200 classic, consider the laundry list of modifications as proof that the whole really is greater than the sum of its parts here. Also, remember the name: Defiant. It doesn’t really care what you think.
The AMC Javelin AMX is already kind of a mysterious car to the untrained eye—Is that some kinda Camaro?—but its can’t-quite-place-it image is further enhanced by the brothers’ decision to move the front axle six and a half inches forward. This balances out the profile, and gives the BMW-yellow body a subtly modern appearance. Most of the front end, including the bulging hood and flared fenders, has been recreated in carbon fiber to help lighten the load, while all the trim pieces were remade from machined aluminum.
That lightness is important, because the brothers took the «no replacement for displacement» maxim to the limit in their efforts to reach Prestone’s stated 1,000-horsepower target. Gone is the old 6.6-liter V8, replaced by a Wegner Motorsports 6.2-liter Hemi Hellcat V8 engine, which itself comes topped with a porky 4.5-liter Whipple supercharger. Think of it as almost 11 liters of fun at the beck and call of your right foot, good for 1,036 horsepower in low-boost mode. High-boost? Somewhere around 1,500 horses.
Sam Bendall | LiveMotoFoto.com
All that power travels through a four-speed GM automatic transmission and down a carbon fiber driveshaft on its way to lighting up the 12-bolt Chevy rear end and those gigantic tires. The engine sings through a stainless steel Flowmaster exhaust system with two options: Gaping side pipes to deafen passers-by, and a traditional, slightly-less-shattering setup out the back. Inside, the brothers Ring added the bare minimum of comforts—seats, a steering wheel, lap belts, and a kickin’ sound system—before sending the Javelin out in the world to destroy some tires.
Не американской классикой единой- Hyundai HyperEconiq Ioniq Concept
Компания Hyundai куда только не тулит свой Ioniq. Корейские инженеры сильно гордятся своим детищем. Вот и кастомайзеры добрались до уникального экономичного концепта. Гибридный автомобиль потребляет всего 2.9 литра на 100 км пути, но при этом данный экземпляр может похвастаться и приятными доработками, которые сделали его внешность еще лучше, а характеристики более четкими.
Сиденья Recaro, его свечи NGK, карбоновые 19-дюймовые колеса ARP, выхлопная система от Bisimoto, спортивные «мозги» и многое чего другое. Этот Hyundai напичкан крутыми вещами под самую завязку, включая его углепластиковый обвес. И кушает он немного, что тот желторотый птенец, который недавно только родился.
Rat Rod проект на базе 1964 Dodge Polara
Rat Rod, такой стиль достаточно интересен многим автомобилистам. Это почти всегда ржавые и старые автомобили, стилизованные неброским скупым декором, которые обуваются в широкую резину на стальных разварках. Их подвеска совсем не занижена, скорее всего она просто просела от времени, дыры в кузове не дают преимуществ в аэродинамике, а салон может быть просто в ужасном состоянии.
Но не в зтом изюминка, главное, что находится у них под капотом. Например, этот Polara получил для себя двигатель Hemi с двумя турбинами и отсюда соответственно 1.000 л.с. Интересно посмотреть на лицо владельца какого-нибудь современного спорткара BMW, которого легко и непринужденно возьмет и обгонит этот дряблый монстр.
Хотите немного грязи? Пожалуйста, она есть у меня! 2018 Chevy Colorado ZR2
Не обошли стороной на автосалоне и внедорожную тему. Яркими представителями этой братии стали модели 2018 года Chevrolet Colorado ZR2. Это не совсем серийные автомобили, хотя внешне достаточно похожи на многие из них. Они подготовлены для покорения бездорожья и обладают 17-ти дюймовыми колесными дисками из легкого сплава алюминия, черной или белой отделкой экстерьера, светодиодными прожекторами, демпферами Multimatic DSSV, электронно блокируемыми передним и задним дифференциалами и мощными V-образными шестицилиндровыми движками объемом в 3.6 литра. В качестве опции возможно заказать и 2.8 литровый турбодизель.
Кстати, электронные помощники для безопасности здесь тоже присутствуют.
Ringbrothers’ 1969 Chevy Camaro G-Code от Джея Лено
Шоу Jay Leno’s Garage многие годы неустанно бьет рекорды показов на американском ТВ. Секрет популярности опытного ведущего Джея Лено прост. Взять старый или очень старинный, идеально отреставрированный автомобиль и показать его достопочтенной публике на канале ТВ.
Chevrolet Camaro не стал исключением из этих правил. И не смотрите, что он 69 года выпуска, умельцы его отреставрировали так, что комар носа не подточит. Выглядит он просто идеально! Только взгляните на фотографии:
6.8 литровый двигатель с наддувом развивает мощность в 1.000 л.с. с крутящим моментом 1.085 Нм. О чем нам это говорит? Да о том, что этот экспонат не просто музейная ценность и раритет, но и прекрасный спортивный автомобиль, на котором не стыдно будет обойти на дрэговой прямой такие автомобили как, Феррари или Ламборджини.
Enormous Price, Enormous Fun
Sam Bendall | LiveMotoFoto.com
Cars like these are often built for show, not go. They’re corporate baubles, never-driven trinkets that show off technical progress without actually celebrating it. But the Ringbrothers Javelin is different. The fit and finish here is on another level—you could daily drive the thing with a judicious right foot—and the fact that this kind of attention was lavished on a car that’s been all but forgotten makes it even more interesting to behold.
On top of that, resto-mods are an inexact science. Even with the best-laid plans, it’s hard to know whether the soul of the original car will come through. But Mike and Jim Ring truly channeled the spirit of AMC on this one, mixing innovative techniques and old-school borrowing to build something truly unique. It feels modern, but carries that inescapable mix of comfort and raw ferocity that’s endemic to old-school performance cars.
Sam Bendall | LiveMotoFoto.com
A $500,000 1972 AMC Javelin AMX is something that has never existed, a project beyond the normal bounds of imagination. And yet once you’re in the driver’s seat, you can’t imagine a world without it. Consider it consecrated. Defiant is a special car indeed.